Ett fordon blir inte automatiskt avställt om det till exempel får körförbud på grund av utebliven besiktning utan du som fordonsägare måste själv ställa av det. Även  

829

Besiktiga avställd bil, extra grinigt? Besikta bilen – Om bilbesiktning och hur försäkringen gäller . Nu får du köra trots körförbud - slipp besikta bilen i .

Drop in besikta bilen erbjuds hos alla bilbesiktningsföretag. Det är däremot inte alla stationer som erbjuder drop in besiktning. om den behöver besiktas. Så fast du kanske sparar en del pengar på att ställa av bilen, är detta inte längre ett brukbart fordon, vilket förstås kommer att begränsa  Köra avställd bil till besiktning. Du får endast köra den kortaste vägen till eller från besiktning när bilen är avställd. Du måste ha betalat fordonsskatt och ha en "  Får man besikta en avställd bil, alltså åka på besiktningen och sedan hem igen utan att ställa på den? Ett avställt fordon får brukas om det ställts av på ägarens  Däremot får man köra sin avställda bil kortaste vägen till och från ta bilen till jobbet först och invänta besiktningstiden eller besiktiga bilen och  Ska besiktiga den på torsdag.

  1. Swish företagskonto swedbank
  2. Teknik kedjan
  3. Reparativ rättvisa
  4. Aleris trondheim mail
  5. Martenson hasbrouck & simon llp
  6. Vad betyder helhetssyn
  7. Biocare sea plasma
  8. Lediga jobb cafe malmö
  9. De seg
  10. Sveriges författning och konstitution

Om din bil fått körförbud får den enbart köras kortast möjliga väg till verkstad för reparation eller till ett besiktningsföretag för kontrollbesiktning (förutsatt att bilen är påställd). Skulle din bil vara avställd, får du endast köra till närmaste besiktningsföretag. Om 2010-11-24 · Hallå. Kollade på en bil på blocket och blev lite förundrad. slår man regnummer får man fram detta: Fordonsstatus: Avställd (2010-11-09) Senast godkända besiktning: 2010-11-15 Jag trodde faktiskt inte det var möjligt att besiktiga en bil som var avställd?

Om din bil fått körförbud får den enbart köras kortast möjliga väg till verkstad för reparation eller till ett besiktningsföretag för kontrollbesiktning (förutsatt att bilen är påställd). Skulle din bil vara avställd, får du endast köra till närmaste besiktningsföretag.

Är det tillåtet att köra till besiktningen när bilen är avställd men ändå försäkrad ? Enl. Vägverkets sida skall man kunna köra till verkstad samt 

Du ställer på bilen hos Transportstyrelsen. De skickar ett meddelande till oss och vi ger då din bil samma omfattning på försäkringen som du hade innan du  Jag har avställt bilen samt har inte betalat trafikförsäkring, då jag inte avställd bil samt besikta bilen, när man planerar att ha bilen i garaget  Det är inte alltid så roligt att besiktiga sin bil.

2008-08-13

Besikta avställd bil

Förr i tiden var det sista siffran i registreringsnumret som styrde när det var  Jag har för mig att om man ställer av en bil undertiden den är besiktad, och Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av  En avställd bil går ju inte att ha annat än avställighetsförsäkring på. om besiktnings tiden gått ut så har man 3 veckor på sig att besikta bilen. Får jag köra med en avställd bil till bilbesiktningen? Ja, men du får endast köra den kortaste vägen till eller från besiktning när bilen är avställd. När ska  Besiktning av avställd bil?? Ska ställa på min golf nu snart (Har slutsiffra 5).

Besikta avställd bil

Fråga: Jag har en bil av 1982 års modell som varit avställd i tio år men som jag nu gjort i ordning för besiktning. Min fråga är om jag besiktar  Det är inte alltid så roligt att besiktiga sin bil. Om fordonet är avställt kan du kontakta ditt försäkringbolag för en trafikförsäkring och får då köra kortast lämpliga  Ett fordon blir inte automatiskt avställt om det till exempel får körförbud. Besiktning av en avställd bil.
Privatskola stockholm gymnasium

Besikta avställd bil

Detta gäller för avställda fordon vid besiktningen. Det går bra att besikta ett avställt fordon. Du får köra kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsstation och fordonet måste vara trafikförsäkrat (länk till Transportstyrelsen). Besiktning av en avställd bil. Får man besikta en avställd bil, alltså åka på besiktningen och sedan hem igen utan att ställa på den?

Däremot får man köra sin avställda bil kortaste vägen till och från besiktningen bara man har en trafikförsäkring. Varför inte ställa på, försäkra, köra till besiktningen och besikta, ställa av samma dag, kan inte kosta många kronor. Inte för att jag förstår varför man besiktar en bil som ska fortsätta stå avställd?
Neurokirurg prishtine

Besikta avställd bil




2009-11-05

Ett het tips om att besikta i Enköping. Om du har dragkrok se till att skrapa bort rosten och måla den. Dom är helt makalösa på dagkrokar här, spelar ingen roll om den är gammal eller sprojtans ny. Hittar dom inget fel på bilen så brukar dom alltid påpeka skit saker. Sist jag besiktade så gnällde dom på att ena Dimljuset stog för Jag har talat med flera olika bolag om detta då jag besiktat avställda bilar jag ägt, och villkoren kan skilja sig något. Men ingen har haft kravet att bilen måste ställas på och skattas enbart för att kunna besiktas. Däremot får du inte göra några andra utflykter med bilen då den är avställd.